Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Word je voor de Wajong als alleenstaande aangemerkt als je partner in het buitenland woont?

Toegevoegd na 27 minuten:
En verder ook geen banden met Nederland heeft, noch Nederlandse papieren.

10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als jij met jouw partner geen wettelijke banden hebt (samenlevingsovereenkomst / huwelijk) wordt je inderdaad beschouwd als alleenstaande wat u ook in feiten bent, u regelt beide apart uw huishouden.
10 jaar geleden
Als jij volgens de wet met haar getrouwd bent en het niet aanneembaar is dat het een schijnhuwelijk is, ben je volgens de wet geen alleenstaande en moet ook het UWV daarnaar handelen.

Andere antwoorden (1)

U woont samen en bent partner van elkaar. Dat wil zeggen: u bent getrouwd of daarmee gelijkgesteld.
Gelijkgesteld aan getrouwd
U wordt ook als getrouwd beschouwd als u met iemand in hetzelfde huis woont (huisgenoot) en één of meer van de volgende situaties voor u geldt:
U bent eerder met elkaar getrouwd geweest en had daarom een toeslag;
U heeft een gezamenlijke huishouding (u betaalt bijvoorbeeld mee aan het huishouden). Heeft u een huishouden met uw vader, moeder of kind, dan wordt u als alleenstaand beschouwd;
U heeft een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap;
U woont samen volgens de Belastingdienst of een andere instantie;
U en degene met wie u in hetzelfde huis woont hebben elkaars kind of kinderen erkend.
Een toeslag vraagt u samen met uw partner aan
Bent u gehuwd of daarmee gelijk gesteld? Dan tellen wij ook de inkomsten van uw partner mee. Uw partner moet daarom ook het aanvraagformulier voor de toeslag ondertekenen. Verandert er iets in de inkomsten van uw partner, dan heeft dat ook gevolgen voor de hoogte of duur van uw toeslag. Geef een wijziging in de inkomsten van uw partner binnen 1 week nadat het bij u bekend had kunnen zijn, door aan UWV.

Twijfelt u wat u leefsituatie is?

Als u een toeslag aanvraagt, moet u verschillende vragen beantwoorden. Zo kunt u nagaan wat uw leefsituatie is en of u mogelijk een toeslag kunt krijgen. Heeft u vragen hierover? Neem dan contact met ons op.

Bel UWV Telefoon Werknemers
0900 - 92 94 (lokaal tarief)

Voor zover ik begrijp ben je dus niet alleenstaand.
Bronnen:
10 jaar geleden
Graag uitleg over de reden van de min, dan kan zowel de vraagsteller als ik er iets mee. Bent u gehuwd of gelijkgesteld daaraan, dan tellen wij de inkomsten van uw partner mee. Dat is de reden dat ik er vanuit ga, dat Huske niet als alleenstaande wordt gezien bij het UWV.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding